Slovenská národná galéria po svojej rekonštrukcii otvorila nové dlhodobé expozície – Moderna, Sakrálne umenie a Biblioman.
Expozícia Moderna približuje príbeh slovenského výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia, konkrétne v priebehu rokov 1890/1900 – 1948. Expozícia Sakrálne umenie predstavuje najvzácnejšie sakrálne gotické a barokové obrazy a sochy zo zbierky Slovenskej národnej galérie, doplnené o maľby a ikony európskeho umenia 16. – 19. storočia. Expozícia Biblioman predstavuje knižnú zbierku Igora Gazdíka (1943 – 2006), teoretika a historika umenia, knihovníka.
Toľko stručná správa, ktorá však má zásadný význam a súvislosti. Pred viac než dvadsiatimi rokmi z havarijných dôvodov zatvorili ikonické a pre viacerých aj kontroverzné Premostenie od architekta Vladimíra Dedečka. Pre nevyhovujúce podmienky sa postupne pridalo aj uzavretie ďalších častí. Víťazný návrh na rekonštrukciu, dostavbu a modernizáciu areálu SNG od architektov Martina Kusého a Pavla Paňáka z ateliéru BKPŠ sa realizoval od roku 2016 do októbra 2022, keď SNG prebrala zrekonštruované priestory. Od vlaňajšieho decembra boli prístupné verejnosti, vtedy však s iba obmedzenou ponukou.
Pred koncom júna sa otvorili dve zo šiestich plánovaných nových stálych expozícií. Voľba, ktoré to sú, očividne nie je náhodná. Sakrálne umenie nás viacerými jedinečnými exponátmi uvedie do obdobia, kedy sa na našom území tvorili diela zásadného významu nielen umeleckého, ale aj duchovného života. A takmer na opačnom póle je Moderna. To takmer znamená, že expozícia sa končí polovicou dvadsiateho storočia a nesprevádza nás až k tomu najsúčasnejšiemu. Moderna však kládla jeho základy.
A tak odporúčanie všetkým, nielen Bratislavčanom, ale každému, kto sa v blízkom čase do hlavného mesta pozrie. Rozhodne príďte do SNG. A ak môžete, zoberte so sebou svoje deti či vnúčatá. Za hodinu či dve dostanú skvelú praktickú lekciu pohľadu na to najlepšie, čo doma máme a bude to prechádzka od stredoveku až po nedávne dvadsiate storočie. Ak si netrúfate s výkladom, pomôžu veľmi prehľadné a vôbec nie drahé katalógy – a digitálne zdatnejším / čo naši mladí určite sú/ kvalitné aplikácie, približujúce množstvo informácií.
Pristavím sa najmä pri Moderne. Ako uviedla kurátorka Katarína Bajcurová, približuje príbeh slovenského výtvarného umenia prvej polovice 20. storočia. Návštevníkom ukáže to najdôležitejšie, čo sa odohralo v našom umení v priebehu rokov 1890/1900 – 1948. „Dozvedia sa tu viac o tom, ako umenie odpovedalo na nové civilizačné výzvy a spoločenské premeny, ako umelci reagovali na svet, v ktorom žili, a akým spôsobom sa tieto skutočnosti premietali do ich diel, menili vizuálnu obraznosť a reč výtvarného umenia „.
Po viac ako dvadsiatich rokoch sa teda v týchto priestoroch stretneme s ikonickými dielami Benku, Bazovského, Fullu, Majerníka, Galandu a mnohými ďalšími. A priznám sa, ohromený som stál najmä pred veľkými plátnami Antona Jasuscha z legendárnej košickej školy, ktorého tvorba má európsky rozmer. Ešte raz, príďte, slová sú v tomto prípade primálo…
Neodpustím si pár viet na záver. Ešte pred krátkym časom, keď som chcel niekomu priblížiť moderné slovenské výtvarné umenie, najlepšia cesta bola do Galérie Nedbalka. Tá má aj tú prednosť, že jej expozície pokračujú až tesne k súčasnosti, takže ju ani teraz netreba vynechať. Ale je veľmi dobre, že konečne máme túto ďalšiu a najreprezentatívnejšiu adresu, Slovenskú národnú galériu.
A ešte k Nedbalke. Sú za ňou traja filantropi a nadšenci výtvarného umenia – manželia Miloslava a Peter Paškovci spolu s Artúrom Bartoškom. Peter Paško je jeden zo zakladateľov a spolumajiteľ Esetu, zrejme najprogresívnejšej a medzinárodne najúspešnejšej čisto slovenskej firmy. Jeho príbeh a príklad je doslova kontrastom k oligarchom s neraz pochybným pozadím…
Miloš Nemeček