Občianske združenie Bagar sa v spolupráci s viacerými partnermi dlhodobo venuje tomu, ako sa seniori orientujú vo svete médií a informácií. Tento článok je prvý zo série, zameranej na psychologickú stránku tejto problematiky.
Každý človek spoznáva realitu prostredníctvom vnímania. Vnímanie je kognitívna (poznávacia) funkcia psychiky, ktorá formuje vnímanie sveta.
Vnímať môžeme prostredníctvom zmyslov – zraku, sluchu, hmatu a chuti. Pre komunikáciu sú najdôležitejšie zrakové a sluchové vnímanie. Psychologický proces vnímania má vplyv nielen na to, čo vidíme a počujeme, ale aj na naše postoje, emócie, záujmy, stereotypy a postoje a podobne.
Stereotypy vo vnímaní sa môžu prejaviť ako nepriateľské vnímanie napríklad ľudí určitej národností, etnika, pohlavia, profesie a pod. Emócie ako napr. strach môže meniť vnímanie veľkosti pavúkov, vnímanie výšky a pod.
Naše vnímanie mení a skresľuje aj vek, choroba, únava. Vplyvom choroby sme citlivejší na niektoré podnety, vekom sa zhoršuje schopnosť najmä zrakového vnímania, únava môže byť rizikových faktorom optimálneho vnímania dopravnej situácie.
Vnímanie závisí aj od predchádzajúcich poznatkov a skúseností. Čím väčšie poznatky má človek o objektoch, ktoré vníma, tým bohatší je obsah jeho vnemov.
To, ako vnímame, závisí aj od aktivácie a motivácie vnímajúceho človeka, najmä od jeho potrieb a záujmov.
Na celkovom vnímaní sa často podieľajú viaceré zmysly naraz. Napr. pri vnímaní jablka dochádza k spojeniu zraku, čuchu a chuti.
Vnímanie ovplyvňuje aj popularita, resp. neobľúbenosť vnímaného, napr. politických predstaviteľov, hercov…
Proces vnímania informácii má dve zložky. Prvou je proces prijímania a druhou proces spracovania informácii. Je zaujímavé, že až 65% informácii vnímame zrakom.
A aké faktory ešte ovplyvňujú vnímanie?
Sú to napríklad:
– efekt figúry – pri vnímaní napr. obrazovky počítača, to čo vystupuje do popredia (figúra) vnímame ako prvé.
– dôležitý vo vnímaní je aj efekt poradia, to čo vnímame ako prvé si lepšie pamätáme. Spomeňme si na to, ako sme sa učili básne. Mnoho z nás si pamätá začiatok básne Mor ho, alebo Marína, ale celkový text si už nepamätáme.
Ovplyvňovací efekt vo vnímaní pôsobí na psychologickú, emocionálnu stránku človeka a má až 60-80% vplyv na naše správanie. Využíva sa v marketingu, reklame, v politických kampaniach a pod.
Významnú úlohu pri vnímaní zohráva aj selektívna (výberová) pozornosť pri ktorej vnímame a registrujeme hlavne tie podnety, ktoré sú v súlade s našimi potrebami, záujmami, názormi.
Významné je aj sociálne vnímanie, ktoré vyplýva zo skutočnosti, že človek ako ľudská bytosť je vo svojom prostredí vo vzťahu k jednotlivcom aj skupinám. A tento typ vnímania mu pomáha získavať závery týkajúce sa analýzy a interpretácie ich správania.
Lívia Matulová Osvaldová, psychologička,
riaditeľka Klubu Luna Senior Friendly.
Tento článok je súčasťou projektu s podporou