Na Slovensku máme viac ako 1,6 milióna seniorov. Veľká skupina z nich má však problém zorientovať sa v potrebných informáciách o rôznych formách pomoci. Ich hodnovernosť, kvalita, aktuálnosť, či dostupnosť. To sú výzvy, s ktorými v rámci informovanosti dlhodobo zápasia nielen seniori, ale aj ich príbuzní na Slovensku. Pomáhať im bude bezplatná online platforma ligapreseniorov.sk, ktorá jednoduchým spôsobom poskytuje všetky dôležité informácie z jedného miesta.
Jedným z najväčších problémov, ktorým čelia seniori na Slovensku je roztrieštenosť informácií o sociálnej, finančnej a zdravotnej pomoci. Seniori a ich príbuzní sa často cítia stratení v komplikovanom systéme rôznych zdrojov a ťažko sa im darí nájsť relevantné informácie na jednom mieste. Prieskum medzi obyvateľmi Slovenska, ktorý realizovala agentúra 2muse v auguste 2023 pre OZ Vetulus, ukázal, že 44 % populácie považuje za najdôležitejšiu oblasť pre seniorov informácie týkajúce sa nástupu na dôchodok a finančnej pomoci. Viac ako polovica respondentov sa zhodla, že seniori najviac potrebujú jednoducho dostupné a pravidelne aktualizované zoznamy sociálnych služieb a tiež informácie o dostupnosti zdravotníckych pomôcok.
Liga pre seniorov reaguje na tieto potreby a prináša prehľadný a bezplatný online portál, ktorý zhromažďuje všetky relevantné informácie na jednom mieste. „Seniori si zaslúžia jednoduchý prístup k informáciám ako napríklad o tom, na čo majú nárok, aké existujú druhy sociálnych služieb a ako a kde o ne môžu požiadať,“ hovorí Jana Kováčová, riaditeľka z Ligy pre seniorov/OZ Vetulus.
Ako pomáha ľuďom v praxi
Platforma Liga pre seniorov poskytuje seniorom a ich blízkym komplexný prehľad informácií rozdelený do šiestich hlavných sekcií: dôchodok, sociálna pomoc, zariadenia so starostlivosťou a iné sociálne služby, finančné príspevky, dôležité informácie a zdravie. Portál je navrhnutý tak, aby bol prehľadný, dostupný a zrozumiteľný pre každého, bez ohľadu na technické zručnosti alebo bydlisko.
Platforma Liga pre seniorov pomohla aj Sášovi Janymu, ktorého prekvapilo komplikované hľadanie informácií o sociálnej pomoci pre jeho tetu. „Keď v našej rodine nastala komplikovaná životná situácia, trávil som hodiny prechádzaním rôznych webových stránok a telefonovaním, len aby som zistil, na aké služby majú moja mama a teta nárok,“ hovorí Sáša, spoluzakladateľ občianskeho združenia Vetulus/ Liga pre seniorov. „Vďaka platforme sú všetky informácie na jednom mieste, od dôchodkových nárokov až po kontakty na zariadenia so starostlivosťou. Verím, že už nikto nebude márne hľadať informácie, tak ako ja pre svoju babičku, keď to urgentne potrebovala,” hovorí Michaela Kocianová, zakladateľka OZ.
Spolupráca naprieč inštitúciami a regiónmi
Unikátom platformy je, že spája všetky vyššie územné celky (VÚC), Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny a Sociálnu poisťovňu, čím zabezpečuje, že poskytované informácie sú presné a aktuálne. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny prispelo informáciami do sekcie Finančné príspevky, ktorá podrobne mapuje výšku rôznych príspevkov, či už dávok, prídavkov alebo iných financií, na ktoré majú žiadatelia nárok.
Sekcia všetko o dôchodku vznikla v spolupráci so Sociálnou poisťovňou. „Na Slovensku máme jeden milión osemsto tisíc poberateľov rôznych dôchodkových dávok – a našim cieľom je, aby sa dostali k potrebným informáciám včas a v zrozumiteľnej podobe. Aj preto vítame takéto aktivity, ktoré našim poistencom prinášajú komplexný servis takpovediac pod jednou strechou,“ uviedol Martin Kontúr, hovorca Sociálnej poisťovne.
Vďaka spolupráci s VÚC sú údaje na platforme regionálne špecifikované, čím je zaručené, že seniori z rôznych samosprávnych krajov majú prístup k informáciám na základe svojho bydliska. V praxi to znamená, že ak napríklad senior z Prešovského kraja hľadá informácie o zariadeniach so starostlivosťou, tak ich kompletný zoznam môže nájsť prehľadne spracovaný na platforme Liga pre seniorov. Dokopy poskytuje portál informácie až o približne 6tich tisícoch zariadeniach.
Zdroj: OZ Vetulus/ Liga pre seniorov