Zastaranú životnú poistku môžete jednoducho preniesť do poisťovne s výhodnejšími podmienkami. Mnohí poistenci o tejto možnosti ani nevedia. Pritom patrí k najlepším riešeniam, ako si prispôsobiť poistenie vašej aktuálnej životnej situácii.
Prenos nevýhodného poistenia do poisťovne s výhodnejšou ponukou je pomerne nový trend. Takýchto zmlúv je viac ako nových poistných zmlúv či zmien v už jestvujúcich poisteniach. „Ide o novinku, ktorá umožňuje majiteľom zastaraných životných poistení, založených aj pred desiatkami rokov, prejsť ku konkurencii. Získava tak aktuálne výhodnejšie podmienky, ktoré viac zodpovedajú ich životnej situácii,“ vysvetľuje Beáta Ihring, riaditeľka pre životné poistenie sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group v Bratislave, a dodáva: „Hoci klientovi nastavíme zmluvu nanovo, stále pracujeme s existujúcimi pripoisteniami z pôvodnej zmluvy. Vyberieme však atraktívnejšie a aktuálnejšie pripoistenia. Snažíme sa navýšiť poistné sumy, ktoré sú vyplácané poistenému v prípade uznania poistnej udalosti. Po prenose poistky dochádza dokonca aj k zníženiu poistného.“
Väčšina poisťovní už akceptuje prenos čakacích dôb. To znamená, že keď vymeníte poisťovňu, nemusíte prečkať tzv. karenčnú dobu. Túto dobu už ste prečkali v pôvodnej poisťovni. Karenčná doba je ochranná lehota, počas ktorej poisťovňa v prípade vzniku poistnej udalosti poistenému alebo poškodenému neposkytuje poistné plnenie. V prípade nových zmlúv môže trvať od dvoch do dvanástich mesiacov. Po prestupe do novej poisťovne a uznaní karenčnej doby pôvodná zmluva zaniká.
Samozrejme, aj pri prenose existujúceho poistenia do inej, výhodnejšej poisťovne je potrebné vyplniť zdravotný dotazník, aby poisťovňa zistila, či sa poistencovi výrazne nezhoršil zdravotný stav a už nespĺňa podmienky zahrnuté v pôvodnej zmluve. „Každý sprostredkovateľ poistného by mal poznať svojho klienta a jeho zdravotný stav. Je možné, že sa jeho zdravotný stav v čase zmenil k horšiemu a už mu nebude možné nikdy uzavrieť nové poistenie. Alebo iba s vyššou cenou poistného. Vtedy odporúčame ponechať pôvodné poistenie,“ radí Beáta Ihring.
Dôležité je individuálne nastavenie
Zmeny na starých zmluvách sa robia, ak je aj s odstupom času produkt výhodný. Vtedy odborníci odporúčajú dopoistiť iba vybrané riziká, o ktoré má klient záujem, či navýšiť poistné sumy. Postup je veľmi jednoduchý. Robí sa cez systémy poisťovní alebo formou žiadosti o zmenu, ktorá je do stanoveného času akceptovaná. Niektoré poisťovne v životnom poistení ponúkajú aj poistenie kritických – vážnych chorôb s viacnásobným plnením. Poistenie tak nezanikne po diagnostikovaní prvej vážnej choroby, ale klient môže mať plnenie aj z ďalších skupín vážnych chorôb v zmluve.
„Optimálne nastavenie životného poistenia je veľmi individuálne. Kľúčové je však vždy kryť veľké, závažné riziká, ako sú úmrtie, invalidita, kritické choroby a trvalé následky úrazu, pri ktorých je potrebné nahradiť stratu príjmu či rastúce výdavky. Dobre nastavené poistenie by tak malo pokryť záväzky a aj bežné mesačné výdavky,“ konštatuje B. Ihring.
Pozorne si porovnajte výšku platby a krytie pri uzavretí novej zmluvy. Napríklad nedávno prekonané ochorenia môžu viesť k výlukám, teda ani nová poisťovňa nebude kryť riziká spojené s prekonaním vážnej choroby. Ako bolo spomenuté, vyššie riziká spojené s vyšším vekom je často zohľadnené aj vo vyššej sadzbe poistného.
Zdroj: Umbrella Group, Ilustračné foto: Adobe Stock