Situácia v cestovnom ruchu v roku 2022 bude závislá od pandemickej situácie na Slovensku. Uviedol to generálny riaditeľ spoločnosti Slovakia Travel Václav Mika. Podľa neho cestovný ruch postaví na nohy len koniec pandémie nového koronavírusu.
Kategórie domáceho a zahraničného cestovného ruchu sa vyvíjajú rozdielne. „Pri zahraničnom cestovnom ruchu vidíme kontinuálny prepad od historicky najsilnejšieho roku 2019. Pripisujeme to najmä podmienkam cestovania na Slovensku a tomu, že v uplynulom roku sme prakticky nemali zimnú sezónu. Tomuto pomôže to, že budeme mať jasné informácie a kampaň na to, za akých podmienok je možný príjazdový cestovný ruch a že vytvoríme podmienky na imidžovú a produktovú kampaň v zahraničí,“ povedal Mika.
Domáci cestovný ruch zaznamenal vlani úspech. „To bol aj náš hlavný produkt cestovného ruchu v lete. Máme tu konkrétny merateľný výsledok a impulz – to je najlepšia sezóna cestovného ruchu z hľadiska domáceho turizmu v lete. Dáva to prísľub, že Slováci si Slovensko zaľúbili a našli niečo, čo ich pripúta k tomu ostať na Slovensku a stráviť tu dovolenku,“ konštatoval Mika.
Najzásadnejšia a najväčšia výzva je podľa neho vytvoriť taký istý návyk u zahraničných turistov. „Sústredíme sa najskôr na cieľové trhy, tie zdrojové, ako je Česko, Poľsko, Maďarsko, Rakúsko a Nemecko. Zároveň budeme komunikovať aj na globálnom trhu a v Európe,“ pokračoval Mika.
Čo sa týka výstavy Expo v Dubaji, Mika si myslí, že neúčasť na výstave by bola obrovská chyba. V oblasti kongresového cestovného ruchu je to jediná reálna príležitosť, pretože väčšina podujatí tohto typu sa konala len na online platformách. „To, čo ponúkame práve na Expe, vzhľadom na jeho lokáciu, je presne to, čo tam najviac chýba. Máme živú prírodu, národné parky, zimnú sezónu, bohatú kultúru a kúpeľníctvo, ktoré má byť hlavnou témou prvý februárový týždeň. Určite sa zúčastníme so silnou delegáciou so zástupcami tejto oblasti cestovného ruchu,“ poznamenal.
Veľmi dôležité podľa neho bude, aby samotný cestovný ruch a teda „hospitality industry“ prežil. „Preto náš marketing, PR a komunikácia musí ísť ruka v ruke so schémou pomoci a musíme sa nadýchnuť. Celý lockdown musí vyvrcholiť tým, že podmienky na prežitie budú vytvorené a že budeme môcť nastúpiť s kampaňou. Musí to byť harmonizované,“ dodal Mika.
Zdôraznil význam dát cestovného ruchu, keď ide o poznanie cieľového potenciálneho trhu a jeho očakávaní. Jednou z tém podľa neho je, ako sa zmení paradigma cestovného ruchu z hľadiska posunov. Pôjde viac o príklon ku konkrétnym destináciám, konkrétnym zážitkom, konkrétnemu výberu.