Rakúsky Semmering si väčšina z nás spája so skvelou lyžovačkou. Práve toto miesto však v minulosti prepisovalo dejiny dopravy, keď tu bola vybudovaná prvá vysokohorská železnica na svete. Odviezť sa na nej môžete aj vy.
Práve pred 170 rokmi, v roku 1854 prešiel po prvý raz vlak z Viedne cez horský úsek Semmeringu vo Viedenských Alpách. Asi sedem rokov pracovalo 10.000 mužov a žien na vybudovaní trate podľa plánu, ktorý navrhol Carl Ritter von Ghega.
Jeho železnica predstavuje majstrovské technické dielo: z Gloggnitzu do Mürzzuschlagu prekonáva 459 výškových metrov a prechádza cez 100 oblúkových mostov, 16 viaduktov a 15 tunelov. Vlakové spojenie prinieslo so sebou turistický rozmach. Na prelome 19. a 20. storočia sa vtedajšia spoločenská smotánka v lete s obľubou zdržiavala na Semmeringu. K slávnym hosťom obdobia fin de scièle patrili Sigmund Freud, Oskar Kokoschka či Arthur Schnitzler.
Dnešní návštevníci majú viacero možností, ako sa dozvedieť viac o minulosti železnice, ktorá sa radí k Svetovému dedičstvu UNESCO od roku 1998. Počas jazdy vlakom im najväčšie zaujímavosti prezradí audiosprievodca. Turisti by si nemali nechať ujsť železničný turistický chodník. Zo stanice Semmering ich zavedie na miesta s najkrajším výhľadom, ako je napríklad „20-šilingová vyhliadka“: pohľad z tohto miesta na viadukt „Kalte Rinne“ bol kedysi totiž vyobrazený na 20-šilingovej bankovke.
Veľa zaujímavých faktov sa dozviete aj v Informačnom centre na železničnej stanici Semmering, v Ghegovom múzeu v Breitensteine na úpätí Semmeringu, ako aj prostredníctvom aplikácie, ktorá vám vyrozpráva históriu železnice z perspektívy jej konštruktéra Carla Rittera von Ghegu.
Zdroj a foto: Dromedar.sk