Seniori na Slovensku už majú možnosť využívať nové a efektívne služby neziskovej organizácie Santea, n.o.. Ide o sociálnu službu, na ktorú nadväzujú ďalšie doplnkové služby. Tie môžu byť pre seniorov, ktorí sú odkázaní na poskytovanie sociálnych služieb, obrovskou pomocou.
Nezisková organizácia Santea, n.o. poskytuje sociálne služby nielen pre obce a mestá, ale každému seniorovi, ktorý si túto službu objedná aj individuálne.
Santea poskytuje sociálnu službu podľa § 52 Zákona o sociálnych službách – Monitoring a signalizácia potreby pomoci, na ktorú nadväzujú ďalšie aktivity, ktoré sú definované v balíkoch ISTOTA, POMOC a STAROSTLIVOSŤ (viac nájdete TU https://santea.sk/ ).
Na základe tohto v ponuke vytvorila tri balíky služieb. Prvý je balík ISTOTA, druhý balík nazvali POMOC a tretí STAROSTLIVOSŤ.
Základný balík ISTOTA zahŕňa práve ten monitoring, ktorý je zo všetkého najdôležitejší, je to základná, nosná služba celej komplexnej sociálnej služby.
Klient dostane signalizačný náramok (Santea Watch), ktorý nosí cez deň na ruke, v noci sa náramok nabíja. Náramok je veľmi podobný hodinkám a má viacero mimoriadne dôležitých funkcií, vďaka ktorým môžeme nepretržite sledovať zdravotný stav nášho klienta. Dokáže kedykoľvek zistiť jeho tep, krvný tlak, okysličenie krvi a ďalšie životne dôležité vitálne funkcie.
Náramok má zabudovaný aj senzor pádu, takže ak klient spadne, okamžite sa o tom operačné stredisko dozvie. Ak je klient po páde v bezvedomí, senzor vyšle signál aj o tejto skutočnosti a zároveň pošle aj GPS údaje, kde presne sa klient nachádza. Na miesto je možné vyslať záchranné zložky alebo dohliadajúcu osobu.
!!! Pozor !!! – GPS lokátor sa automaticky aktivuje len v prípade, keď si to klient praje, alebo v prípade, keď je to veľmi potrebné – napríklad v prípade pádu. Nejde teda o žiadne sledovanie klienta.
Santea je jediná súkromná spoločnosť, ktorá má priame linky na všetky typy záchrannej pomoci, teda na hasičov aj operačné stredisko záchrannej služby, kde je prioritným partnerom a jej požiadavky operátori okamžite riešia.
Klientovi taktiež v byte nainštalujú núdzové tlačidlá, ktoré sú vždy poruke. Sú v každej miestnosti (napríklad v kúpeľni sa inštalujú aj dve-tri pre prípad, keď sa napríklad pošmykne, má minimálne jedno tlačidlo nablízku).
Klient má ďalšie núdzové tlačidlo aj priamo v signalizačnom náramku, takže aj keď ide mimo svojho obydlia, má možnosť odkiaľkoľvek a kedykoľvek v prípade potreby privolať adekvátnu pomoc. Keď tlačidlo stlačí, aktivuje tým núdzový signál v operačnom stredisku a operátori už vedia, čo majú presne robiť.
Klient má doma komunikačnú ústredňu (SanteaBox), na ktorú sú napojené všetky signalizačné zariadenia a núdzové tlačidlá a vďaka možno zistiť napríklad aj požiar, únik plynu… Toto všetko zahŕňa základný balík ISTOTA. Jeho súčasťou je zároveň aj informovanie oprávnených osôb o klientovi. Sú to samozrejme najčastejšie deti alebo príbuzní klienta.
Balík POMOC zahŕňa všetky služby balíka ISTOTA, plus ďalšie, z nich niektoré nadštandardné. Napríklad je to program kontrola úspory energie, s ktorým možno klientovi ušetriť energie, a to nie malú čiastku – niekoľko desiatok, možno aj stoviek eur ročne! V mnohých domácnostiach to je vyskúšané a overené.
V balíku je konzultácia s lekárom či zdravotníckym personálom a v prípade potreby je tam možnosť interného výjazdu zdravotnej sestry a jej pomocníka. Taktiež je možná pomoc so zabezpečením rôznych prác v domácnosti z portfólia zmluvných dodávateľov (napr. inštalatér, elektrikár, plynár, murár, stolár atď.). Pomoc príde skôr a za cenovo výhodnejších podmienok pre klienta.
Balík STAROSTLIVOSŤ zahŕňa oba predošlé balíky a postupne sa práve v tomto čase napĺňa jednotlivými programami. Ak si ho klient objedná, mala by sa starostlivosť postupne vyrovnať rovnakej starostlivosti, ako keby bol klient umiestnený v sociálnom zariadení, ale samozrejme s tým rozdielom, že bude doma.
Tento balík umožňuje už teraz napríklad pravidelnú každomesačnú kontrolu lekárom, keďže Santea má vlastnú ADOS (Agentúru domácej ošetrovateľskej starostlivosti) a zdravotné sestry, ktoré pravidelne navštevujú klienta.
Z ďalších služieb je to napríklad „Dobrý sused“, donáška liekov, inteligentný smart dávkovač liekov, kde možno diaľkovo nastaviť ich dávkovanie a kontrolovať klienta, či lieky požil načas a správne.
Technológia sa ponúka na doživotný prenájom, ktorý je zahrnutý v cene služby.
Jednorazový poplatok vo výške 349 EUR zahŕňa:
- inštaláciu a pripojenie súboru zariadení na Centrálny monitorovací pult,
- bezplatný záručný a pozáručný servis (vrátane upgrade zariadení)
- bezplatná výmena nefunkčného zariadenia v prípade potreby
- bezplatná údržba a kontrola všetkých zariadení jedenkrát ročne
Možnosť zjednodušenej verzie, len Santea Watch /hodinky/ za zvýhodnené cenu jednorazového poplatku iba 99 Eur.
Pri balíkoch POMOC a STAROSTLIVOSŤ možno poskytnúť zaujímavé zľavy
CHARAKTERISTIKA TECHNOLÓGIE
Technológia, ktorú bude spoločnosť SANTEA montovať a prevádzkovať, sa skladá z troch častí. SanteaBox (statický klientsky komunikátor) a príslušenstvo, Santea Watch (SOS hodinky) a CMP (centrálny monitorovací pult). SanteaBox a SOS hodinky sa montujú klientom.
- SanteaBox (statický klientsky komunikátor) a príslušenstvo
Pod pojmom príslušenstvo sa rozumie:
- Detektor dymu
- Detektor plynu
- SOS núdzové tlačidlo (podľa potreby)
- ďalšie príslušenstvo (podľa potreby)
Systém fungovania
Po inštalácii SanteaBoxu u klienta sa skontroluje jeho funkčnosť. Do boxu sa vloží SIM karta a box sa následne na diaľku aktivuje prostredníctvom Centrálneho monitorovacieho pultu (CMP).
Hlásenia: Klient v prípade potreby vie privolať pomoc prostredníctvom stlačenia červeného tlačidla na SanteaBoxe alebo stlačenia jedného z troch núdzových tlačidiel. Samovoľné hlásenie pomoci bez zásahu klienta spustí detektor plynu alebo dymu. Hlásenie následne príde do CMP formou notifikácie, ktorú personál vidí v aplikácii. Zároveň do 30 sekúnd nastáva hlásenie aj formou prichádzajúceho hovoru. Personál pomocou CMP následne komunikuje s klientom cez reproduktor a mikrofón zabudovaný v SanteaBoxe. Po ukončení komunikácie sa SanteaBox a príslušenstvo automaticky zresetuje a je pripravené na ďalšie hlásenia.
Zelené tlačidlo na SanteaBoxe slúži ako okamžitý reset keď klient náhodou stlačí červené tlačidlo (privolanie pomoci). Modré tlačidlo je nadstavba na ďalšie senzory (v technológii bude nateraz neaktívne).
- Santea Watch (SOS hodinky)
Systém fungovania
SOS hodinky sa vydajú klientovi a skontroluje sa ich funkčnosť. Do SOS hodiniek sa vloží SIM karta a následne na diaľku sa aktivujú prostredníctvom aplikácie (jednotná aplikácia na SanteaBox aj SOS hodinky).
Hlásenia: Klient v prípade potreby vie privolať pomoc prostredníctvom stlačenia a podržania tlačidla po dobu troch sekúnd. Samovoľné hlásenie sa spustí v prípade pádu klienta. Hlásenia prídu formou notifikácie kde je uvedená aj GPS poloha klienta (GPS poloha je viditeľná iba pri privolaní pomoci inak nie) do CMP, ktoré vidí personál v aplikácii. Po dobe cca 30 sekundu prichádza hlásenie aj formou prichádzajúceho hovoru. Personál pomocou CMP následne komunikuje s klientom cez reproduktor a mikrofón zabudovaný v SOS hodinkách.
Po ukončení komunikácie sa SOS hodinky automaticky zresetujú a sú pripravené na ďalšie hlásenia. Hlásenie do CMP prichádza aj v prípade vybitia SOS hodiniek ale iba formou notifikácie (v tomto prípade neprichádza hovor).
Ďalšie funkcie SOS hodiniek
- Meranie činnosti srdca
- Meranie tlaku
- Meranie okysličenia krvi
- Meranie pohybu
- Meranie telesnej teploty
- Možnosť nastavenia upomienok (dodržiavanie pitného režimu, upomienka na požitie liekov)
- Kontaktovanie klienta formou hovoru, ktorý klient vie prijať jedným stlačením tlačidla (kontaktovanie klienta bez nutnosti hlásenia).
Všetky tieto funkcie sa nastavujú a spúšťajú na diaľku prostredníctvom CMP.
- Centrálny monitorovací pult (CMP)
CMP je zariadenie slúžiace na príjem hlásení, komunikáciu s klientom, prepájanie na operačné strediská záchranných zložiek SR a kontrolu funkčnosti technológie.
CMP funguje ako celok, pre celé územie SR pričom:
- Na Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby je napojený cez osem (8) prioritných liniek, každá s predvoľbou iného krajského mesta – samostatná linka pre každý kraj
- Na Operačné stredisko Hasičskej záchrannej služby je napojený cez osem (8) prioritných liniek, každá s predvoľbou iného krajského mesta – samostatná linka pre každý kraj
Každý klient obdrží pri procese napojenia na CMP a spustenia služby inštalovaný jeden (1) kus SanteaBoxu s príslušenstvom ( 5 ks núdzových tlačidiel, 1 ks hlásič dymu, 1 ks senzor úniku plynu, 1 ks automatický plynový ventil) a jeden (1) kus Santea Watch-u.