Vyše 1000 telefonátov a rovnaký počet mailov zaregistrovali počas prvých 10 dní činnosti operátori v call centre mesta Košice, ktoré funguje nepretržite na telefónnom čísle 055/6419 100, resp. pomoc@kosice.sk.
Bezplatné informačné centrum pre všetkých obyvateľov a návštevníkov metropoly východu zriadilo mesto, aby 24 hodín denne pomáhalo Košičanom odpovedať na všetky ich otázky týkajúce sa koronavírusu a jeho dopadu na každodenný život. Mesto myslí aj na svojich obyvateľov a návštevníkov prichádzajúcich z cudziny. Začiatkom nasledujúceho týždňa bude spustená aj anglická verzia podstránky.
Kým v prvých dňoch sa telefonujúci a užívatelia internetu u operátorov call centra zaujímali najmä o to ako budú mať rôzne obmedzenia v súvislosti s koronavírusom dopad na podávanie daňových priznaní z daní z nehnuteľností, resp. poplatkov za komunálny odpad, od začiatku tohto týždňa jednoznačne dominujú otázky, kde sa dajú zaobstarať rúška alebo respirátory.
Cez víkend k nim pribudli aj množstvo otázok najmä od seniorov a ich príbuzných, akým spôsobom sa im mesto môže pomôcť zabezpečiť donášku obedov, potravín a liekov. Občania tým reagovali na viaceré oznamy na komunikačných kanáloch mesta a SMS správy. Tie v uplynulých dňoch začalo mesto posielať najmä Košičanom nad 45 rokov, aby pomohli identifikovať ľudí v núdzi, so zdravotnými problémami alebo v karanténe hľadajúcich takýto druh pomoci.
Mestu sa podarilo zabezpečiť textilný materiál na výrobu zhruba 100 000 rúšok. Košická pobočka spoločnosti Faurecia Automotive Slovakia pripravila a nastrihala 100 000 textilných polotovarov, ktoré bude možné skompletizovať a vyrobiť z nich rúška.
Mesto Košice tak od stredy 25. marca 2020 môže poskytnúť materiál na šitie rúšok všetkým dobrovoľníkom. A tí môžu rovnako nezištne pomôcť všetkým, ktorí chcú chrániť seba aj ostatných pred koronavírusom a zatiaľ rúško nemajú.
Mesto Prešov pokračuje v distribúcii ochranných rúšok pre najviac ohrozené skupiny obyvateľov. Po senioroch prišli na rad ľudia z marginalizovaných rómskych komunít a bezdomovci. Počas uplynulého týždňa rozdali tisícky rúšok seniorom, pre ktorých je šíriaci sa nový koronavírus najviac nebezpečný. Išlo najmä o látkové rúška, ktoré svojim klientom ušili pracovníčky denných centier, stacionárov a zariadení pre seniorov.
Rúška dostali aj starší ľudia, ktorí žijú sami a nedokážu si ich zaobstarať. S ich roznášaním aj naďalej pomáhajú mestskí policajti a dobrovoľníci. Ohrozenou skupinou sú aj Rómovia z lokality K starej tehelni. Mesto preto v snahe chrániť pred nákazou ostatných obyvateľov zabezpečilo zásielku 360 látkových rúšok aj pre nich.
Okrem bezplatne vyrobených rúšok mesto Prešov objednalo 2 850 kusov látkových rúšok, ktoré sú vhodné na opakované použitie, v hodnote 7 044 eur s DPH. Pomocnú ruku podal aj Slovenský Červený kríž, OZ Podaj ďalej a rôzni jednotlivci. Seniori starší ako 70 rokov sa môžu naďalej obrátiť na pracovníkov Mestského úradu v Prešove, ktorí im v prípade potreby rúška zabezpečia.
Nitrianska radnica od pondelka 23. 3. prijíma prvé objednávky na dovoz potravín pre seniorov. V nasledujúcich dňoch začne s ich rozvozom. Služba je určená seniorom, ktorí sú vo veku nad 65 rokov a sú odkázaní na pomoc druhých.
Ľudia, ktorí spĺňajú požiadavky a majú o dovoz potravín záujem, sa môžu aj v nasledujúcich dňoch nahlasovať na radnici telefonicky alebo mailom. Mesto už okrem toho začalo distribuovať aj prvé, dobrovoľníkmi vyrobené rúška. „Všetky rozdávame v zariadeniach pre seniorov, starším obyvateľom mesta, ktorí žijú sami a sú odkázaní na pomoc druhých, ale aj ľuďom, ktorí pracujú v teréne a vystavujú sa vo veľkej miere riziku nákazy. Do dnešného dňa sme od dobrovoľníkov prijali 2992 rúšok. Všetkým patrí srdečná vďaka,“ uviedol primátor Marek Hattas.
Seniori môžu potrebovať pomoc s nákupmi potravín či vyzdvihnutím liekov. Túto službu pre nich zabezpečuje aj Mesto Trnava – osoby v núdzi môžu v pracovných dňoch medzi 9.00 a 11.00 hod. zavolať na číslo 033/32 36 173 a požiadať zamestnancov odboru sociálneho mestského úradu o zabezpečenie nákupu potravín, drogérie či liekov. O tejto možnosti môžete informovať tých, ktorí sa nemajú na koho iného obrátiť, prípadne im môžete ponúknuť svoju pomoc.
Požiadajte seniorov, aby si spísali zoznam toho, čo potrebujú, a vybavte nákup v rámci svojej návštevy obchodu. Bezpečné je nákup odovzdať pri dverách a nevstupovať do domácnosti.
Pri zabezpečení liekov sa dá telefonicky kontaktovať lekára, ktorý ich pacientovi predpíše elektronicky. Stačí vám potom preukaz poistenca seniora, na základe ktorého vám v lekárni lieky vydajú. Pomôcť sa dá aj so zabezpečením obedov. Viaceré prevádzky pristúpili k rozvozu jedla, seniori o nich však nemusia vedieť. Môžete im poskytnúť overený telefonický kontakt na prevádzku, ktorá im stravu prinesie priamo ku dverám, či pomôcť so samotnou objednávkou.