„Opäť sme zaznamenali zvýšené množstvo telefonátov, kedy vám volajú neznáme osoby a vydávajú sa za policajtov,“ uviedla Polícia Slovenskej republiky na sociálnej sieti. Podvodníci sa niekedy vydávajú za pracovníkov kriminálnej polície, inokedy za vyšetrovateľov. Najnovšie sa v podvodných telefonátoch predstavujú už aj ako pracovníci cudzineckej polície.
Polícia na sociálnej sieti občanov Slovenskej republiky upozorňuje a ubezpečuje, že polícia od občanov nikdy nepýta žiadne prístupové kódy, peniaze, šperky či hotovosť. Tak isto upozorňuje aj na to, že príslušníci Policajného zboru Slovenskej republiky sa nikdy nezaujímajú o majetkové pomery.
Polícia ďalej upozorňuje, aby občania v žiadnom prípade nesúhlasili so stretnutím s podvodníkmi či s odovzdaním niečoho cenného.
Ako vyzerá podvodný hovor?
Po tom čo vám zazvoní telefón, ukáže vám klasické slovenské číslo, po zdvihnutí sa však ozve monotónny hlas, ktorý častokrát rozpráva lámavou angličtinou a predstaví sa vám ako príslušník Slovak Police Force alebo Interpolu. „Osoba na druhej strane sa hrá na policajta a tvrdí vám, že sa niekto s vašim občianskym preukazom dopustil trestného činu alebo že s vašou ID kartou evidujú problém,“ informuje polícia. V prípade, že odmietnete spolupracovať, povedia vám, že vám polícia zabaví všetok majetok. Podvodník môže takisto tvrdiť, že bol na vás vydaný zatykač.
Na takéto telefonáty využívajú podvodníci automat. V tomto prípade sa môže stať, že vám budú telefonovať aj z telefónneho čísla niekoho, koho máte uloženého v telefóne. Daný človek o tom však ani nevie.
Čo robiť, ak vám niekto telefonuje?
Polícia v tomto prípade radí hovor okamžite zložiť a s podvodníkmi nijakým spôsobom nekomunikovať. „Osobám na druhej strane neposkytujte žiadne osobné údaje,“ uvádza polícia a dodáva, že ak vám z rovnakého čísla volajú viackrát, zablokujte si ho. Telefónne číslo môžete zdieľať pod príspevkom na facebookovej stránke polície Hoaxy a podvody – Polícia SR a upozorniť tak ostatných občanov Slovenskej republiky.
Ak sa náhodou stanete obeťou akéhokoľvek podvodného telefonátu, okamžite kontaktujte políciu.
Pomáha aj Poštová banka
Prevencii podvodov, páchaných veľmi často na senioroch a vzdelávaniu vo finančnej gramotnosti sa veľmi intenzívne venuje tiež Poštová banka. V spolupráci s Poštovou bankovou sme na našej stránke Senior.sk pripravili sériu článkov, ktorá upozorňuje na najčastejšie spôsoby podvodov a prinášajú odporúčania, ako im predchádzať.
Neželaným finančným stratám a v dôsledku toho aj psychickej ujme môže zabrániť dôsledná edukácia. Z prieskumu vyplynulo, že len niečo vyše 10 % Slovákov si spolu so svojimi staršími príbuznými prechádza ich finančné transakcie, informuje ich o typoch podvodov a o tom, ako sa pri nich zachovať. Avšak 40 % opýtaných uviedlo, že svojich príbuzných upozorňujú na medializované prípady finančných podvodov.
To, že je spolupráca mladšej a staršej generácie nielen v tejto oblasti nevyhnutná, zdôrazňuje aj odborníčka: „Aktívna medzigeneračná spolupráca môže byť jednou z ciest, ako ochrániť svojich príbuzných pred sociálno-patologickými javmi, podvodmi, ale aj ako ich prirodzene edukovať v mnohých ďalších oblastiach života,“ hovorí Lívia Matulová Osvaldová, riaditeľka OZ Senior Friendly.
To ide ruka v ruke aj s osvetou v oblasti používania digitálnych technológií a ich bezpečného používania, na čo Poštová banka poukazuje už dlhodobo: „Držať doma vysoký obnos hotovosti nie je rozumné ani bezpečné. Keďže sú však postupy podvodníkov čoraz sofistikovanejšie, prevencia je nesmierne dôležitá aj v digitálnom priestore. Využite tiež každú príležitosť na upevnenie si pravidiel bezpečného využívania bankových služieb,“ zdôrazňuje Lenka Kalafut Lendacká, hovorkyňa Poštovej banky.
Ak vás téma finančných podvodov zaujala a hľadáte ďalšie informácie, navštívte www.nenaletme.sk, kde sú zároveň dostupné aj zaujímavé rozhovory s odborníkmi práve na tieto témy.