Už 110 rokov Panamský prieplav spája Atlantický oceán s Tichým oceánom. Pretína stredoamerickú Panamskú šiju – jeho dĺžka predstavuje 81,6 kilometra a šírka sa pohybuje v rozpätí od 150 do 305 metrov. Oficiálne ho otvoril 15. augusta 1914 americký prezident Woodrow Wilson a ako prvý ním preplával parník Ankon.
Napríklad lodiam, ktoré sa plavia z New Yorku do San Francisca, skrátil prieplav cestu z 22.500 na 9500 kilometrov. Na prípravných prácach a na projektovaní tohto diela sa podieľal košický rodák Béla Gerster. V rokoch 1880-89 sa o vybudovanie prieplavu pokúsili Francúzi, no ich projekt skrachoval. Okolo 20.000 robotníkov zahynulo v dôsledku žltej zimnice, malárie a ďalších chorôb.
Dielo dokončili Spojené štáty americké. Zmluva z roku 1903 medzi USA a Nikaraguou, ktorá v tom čase vlastnila územie Panamy, mala zaručiť pre USA prenájom prieplavového pásma na 99 rokov. Keď ju Nikaragua odmietla ratifikovať, USA podporili povstanie Panamy proti Nikarague, vyslali do oblasti bojové lode a v novembri 1903 Panama vyhlásila nezávislosť. Následne podpísaná zmluva splnila podmienky Spojených štátov.
Gigantický projekt a tisícky obetí
V prvých rokoch sa Američania venovali príprave na gigantický projekt, ktorý sa napokon z prieplavového kanála zmenil na vzdúvadlový. Využili materiál a technické vybavenie po Francúzoch, ale zaslúžili sa aj o zlepšenie životných podmienok robotníkov a ostatného personálu. Značné prostriedky investovali do ochrany ich zdravia, vysušili močiare a zabránili množeniu komárov. Aj počas tejto etapy si však stavba vyžiadala viac než 5600 ľudských životov.
Kanál sa skladá z viacerých na seba nadväzujúcich častí. Z každej strany ho tvoria prívodné kanály a plavebné komory, ktoré dvíhajú lode na úroveň najvyššie položenej časti kanála – Culebra Cut. Zásobárňou vody je Gatúnska priehrada na rieke Chagres, ktorá zároveň tvorí veľkú časť samotnej vodnej cesty. Ďalším priehradným jazerom je Alajuela. Culebra Cut (Gaillard Cut) je vytesaná roklina s dĺžkou 12,6 km, ktorá vedie lode vo výške 26 m nad morom. Plavba cez prieplav trvá okolo deväť hodín.
Panamský prieplav má veľký hospodársky, politický a vojenský význam. Prejdú ním ročne približne tri percentá svetového námorného obchodu.
Veľký hospodársky, politický a vojenský význam
USA vyplatili Paname jednorazový poplatok desať miliónov dolárov, táto suma dnes predstavuje hodnotu približne 330 miliónov. Spolupráca so Spojenými štátmi pre Panamu predstavuje významný zdroj príjmov, napríklad vlani podpísali zmluvu, ktorá predstavuje podporu 350 miliónov dolárov. V roku 1977 podpísali prezident USA James Carter a panamský prezident Omar Torrijos dohodu, podľa ktorej prechádza od roku 2000 prieplav aj s okolím ako neutrálne územie pod panamskú správu, USA však garantujú bezpečnosť tohto územia a zachovali si právo brániť jeho neutralitu.
Prevádzku prieplavu dočasne obmedzila invázia amerických jednotiek, ktoré zvrhli režim diktátora Manuela Noriegu, neskôr odsúdeného v USA, v Paname aj vo Francúzsku (zomrel v Paname 29. mája 2017). Prvý raz v histórii zavreli prieplav pre nepriaznivé počasie v decembri 2010. Opatrenie si vynútili záplavy. Rekordne silné dažde spôsobili vyliatie priehrady Gatún a jazera Alajuela, z ktorých prúdi voda do prieplavu. V roku 2014 aj 2019 naopak, ohrozovalo kanál dlhotrvajúce sucho. Toto nebezpečenstvo je naďalej akúte v súvislosti s klimatickými zmenami.
Rozšírenie za miliardy aj miliardové príjmy
V roku 2016 otvorila Panama rozšírený prieplav. Ako prvá ním 27. júna 2016 preplávala čínska kontajnerová loď Cosco Shipping Panama, dlhá 300 metrov a široká 48,2 m. Počas plavby ju sprevádzali remorkéry a asi 30.000 divákov – vrátane pozvaných prezidentov ôsmich krajín – mohlo sledovať ohňostroj.
Projekt rozšírenia Panamského prieplavu stál 5,25 miliardy dolárov (4,67 mld. eur) a termín jeho ukončenia sa oneskoril takmer o dva roky v dôsledku predĺžených stavebných prác, pre nezhody s odborovými hnutiami a pre prekročenie pôvodne plánovanej ceny. Dodajme však, že príjmy s Panamského prieplavu predstavujú ročne okolo 5 miliárd.
„Toto je trasa, ktorá spája svet,“ vyhlásil pri otvorení rozšíreného prieplavu panamský prezident Juan Carlos Varela.
Zdroj a foto: Wikipédia, Panama Canal Authority, Teraz.sk