Vladimír Reisel
Temná Venuša
Padla za bieleho dňa
Uprostred vyľudnenej ulice noci
Padla ako bengálska ruža zavesená na blesku
Ako stratený lesk šijacieho stroja
Ako práve nájdený beryl
Padla bez poslednej nádeje oslobodzujúcej
trikolóry lásky
Na jej prsia ktoré svietia ako lodičky
Sa vrhli tajomné pijanské tiene
Mračná čiernych anjelov
Na jej ružové prsia sa vrhli ošklivé divé zvery
s očami diablov
Spala
Medzi východom a západom
Dvojspev vzďaľujúcich sa hriešnic vesmíru
Signalizovala girlandám podsvetia bolo to krásne
Ako pochod obeliskov drobných sŕdc na tráve
nejasných podvečerov
Padla pádom zlatého jablka
Žiarenie harfy ktorej všetky struny potrhal prúd času
Spi
Mŕtva cestovateľka temných zákutí so závojom
bielej mníšky
Spi spánkom vodopádov
Ktorých pieseň ťa kolíše
Ktorých pieseň unáša tvoje telo zlomené v páse
pre závrat
Spi spásonosná sultánka
V háreme živíc
Obrátená k búrkovým oknám Léty
Ako skvelá tigrica
Bdejúca nad brlohom svojich snehových rokov
Padlých hviezd
Tvoje vlasy vĺn s ozdobou dúhoviek inovate
Pri strašných kolenách
Sú iba islandské vápence s obrazom neznáma
Spi
Ty čo si jediná pochopila zmysel života
A pila si jedy otvárajúce oči
Ty na šiji ktorej práska haluz vetra
Dlhá tyranizovaná kvetina
1. septembra 2007 zomrel v Bratislave vo veku 88 rokov významný predstaviteľ modernej slovenskej poézie a popredný zástupca nášho nadrealizmu Vladimír Reisel. Pri tejto príležitosti prinášame jeho báseň Temná Venuša, ktorá má zaujímavý príbeh. Vyšla v rovnomennej zbierke v roku 1967, hoci vznikla v období rokov 1938 – 1940, teda vrcholnej etape jeho nadrealistickej tvorby.
Vladmír Reisel, zorientovaný v českej avantgardnej poézii a rozhľadený vo francúzskej poézii, začal ešte ako gymnazista uverejňovať prvé básne a preklady v časopisoch Rozvoj, Svojeť, Pero, Elán či Slovenské pohľady. Debutom V. Reisela je zbierka Vidím všetky dni a noci (1939), ktorá zahŕňa básne z rokov 1936 – 1938. V čase vydania najrozsiahlejšia poprevratová básnická kniha znamená z historiografického hľadiska konštituovanie nadrealizmu ako básnického smeru. Druhá zbierka Temná Venuša obsahuje texty z obdobia 1938 – 1940, ale po problémoch s jej vydaním a následnej strate rukopisu vyšla až v roku 1967, keď pripomenula avantgardné ukotvenie autora. Krátke obdobie politického aj kultúrneho uvoľnenia šesťdesiatych rokoch nám tak priniesli pohľad na Reiselovu tvorbu v čase, keď okolo svojej tridsiatky bol na vrchole básnickej invencie…