Košickí kriminalisti sa zaoberajú prípadom podvodu, keď prišla o svoje úspory 81-ročná dôchodkyňa.
Ženu telefonicky kontaktoval neznámy muž, predstavil sa ako známy jej vnuka, ktorý si potrebuje požičať 9000 eur. Dôchodkyňa mužovi uviedla, že toľko peňazí doma nemá. Mala teda pozbierať všetky peniaze, ktoré má doma, a zvyšok vybrať z banky. Podľa pokynov neznámeho muža tak aj urobila. Peniaze, takmer 8000 eur, odovzdala na ulici neznámemu mužovi, ktorý s poškodenou ženou po celý čas telefonicky komunikoval. Keď neskôr so svojím príbuzným telefonovala, zistila, že ide o podvod, a oznámila to polícii. Vyšetrovateľ v prípade začal trestné stíhanie pre zločin podvodu. Po páchateľovi, ktorému za tento skutok hrozí až desať rokov za mrežami, polícia intenzívne pátra.
Finančné podvody môžu byť oveľa vypuklejším problémom, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Až 25 % ľudí v prieskume Poštovej banky z tohto roku uviedlo, že sa oni sami alebo ich blízki stali v minulosti obeťou podvodníkov. Najviac sa zameriavajú na seniorov, od ktorých dokážu vymámiť sumy aj vyššie ako päťtisíc eur. Tí sa však neraz boja alebo hanbia nekalý čin nahlásiť na polícii. Prevenciou voči podvodom na senioroch pritom môže byť aj dôkladné poučenie zo strany príbuzných či blízkeho okolia. To však aktívne robí len niečo vyše 10 % Slovákov.
Poštová banka preto pripomína, že osveta môže zabrániť finančným stratám a následným problémom. Súčasne opätovne apeluje na ostražitosť: „V posledných mesiacoch pribúdajú tak podvodné telefonáty, ako aj podvodné komunikácie s cieľom získať prístup k citlivým údajom a peniazom. Vždy preto zvážte, komu poskytujete svoje platobné údaje a údaje z karty a overte si, či ide o spoľahlivého predajcu či obchod. Ak vám chce niekto zaplatiť peniaze za tovar či službu, nepotrebuje číslo vašej platobnej karty, CVC kód a ani dátum exspirácie karty, len IBAN. Žiadne ďalšie informácie potrebné nie sú,“ upozorňuje hovorkyňa Poštovej banky Lenka Kalafut Lendacká.
Počet seniorov sa zvyšuje
Starší ľudia sú na Slovensku novodobým fenoménom. Podľa údajov Výskumného demografického centra v roku 1980 žilo na Slovensku 13,3 percenta osôb starších ako 60 rokov. O takmer 40 rokov neskôr (v roku 2018) už starší ľudia tvorili takmer štvrtinu slovenskej populácie. V roku 2050 bude na Slovensku starších ako 60 rokov viac než tretina všetkých obyvateľov.
Napriek lepším príjmom než v minulosti však nevedia naši seniori so svojimi peniazmi správne zachádzať a môžu sa dostať do finančných problémov. Národná banka Slovenska poukazuje na to, že finančná gramotnosť Slovákov v kategórii nad 60 rokov sa rapídne zhoršuje s pribúdajúcim vekom. „Seniori sa často nechajú presvedčiť na rôzne produkty, ktoré sú z finančného hľadiska absolútne nevýhodné a často aj nepotrebné,“ konštatuje Lenka Kalafut Lendacká. Týka sa to tak materiálnych, ako aj finančných produktov. Starší ľudia sa totiž stávajú dôverčivejšími a keďže majú už nižšie výdavky ako mladšia generácia, majú väčší disponibilný objem peňazí.
Preto sme v spolupráci s Poštovou bankovou na našej stránke Senior.sk pripravili sériu článkov, ktorá upozorní na najčastejšie spôsoby podvodov a prinesie odporúčania, ako im predchádzať.
Ak vás téma finančných podvodov zaujala a hľadáte ďalšie informácie, navštívte www.nenaletme.sk, kde sú zároveň dostupné aj zaujímavé rozhovory s odborníkmi práve na tieto témy.