Viac ako polovica ľudí berie pri výbere potravín do úvahy budúcnosť planéty a tri štvrtiny opýtaných si myslí, že zdravé výrobky by nemali škodiť životnému prostrediu. Vyplýva to celosvetového z prieskumu Tetra Pak Index 2023.
Zákazníci v súčasnosti pri nákupe potravín zohľadňujú okrem svojho zdravia aj životné prostredie. Uvedomelí spotrebitelia sú ochotní zmeniť svoje stravovacie návyky, aby chránili planétu. Potvrdzuje to Tetra Pak Index, ktorý vychádza z prieskumov renomovanej agentúry IPSOS naprieč desiatimi krajinami sveta. Konkrétne 70 % opýtaných potvrdzuje, že zdravé výrobky by nemali škodiť životnému prostrediu. Viac ako polovica respondentov (54 %) je ochotných prevziať zodpovednosť za planétu a zmeniť svoje stravovanie, aby prispeli k lepšiemu svetu.
Tieto dva prístupy sa odrážajú v rastúcom počte spotrebiteľov, ktorí zámerne znižujú množstvo konzumovaného mäsa. Nazývajú sa flexitariáni. Jesť menej mäsa je celosvetový trend. Viac ako polovica respondentov (56%) uvádza, že dôvodom na prechod na flexitariánsku, pescatariánsku, vegetariánsku alebo vegánsku stravu, sú zdravotné dôvody. Viac ako tretina uvádza ako hlavný dôvod ochranu životného prostredia, keďže produkcia mäsa je pre planétu viac zaťažujúca, ako produkcia rastlinných potravín. Pescatariáni konzumujú len rastlinnú stravu, ryby a morské plody, vegáni nekonzumujú žiadne živočíšne produkty.
Ľudí neodrádza ani vyššia cena zdravších produktov, i keď 60 % priznáva, že cena obmedzuje ich prístup k zdravej strave. Osem z desiatich ľudí konzumuje potraviny podporujúce ich mentálne zdravie. Spotrebitelia tiež očakávajú od výrobcov potravín, že budú dodávať na trh zdravé výrobky, ktoré zároveň nebudú zaťažovať životné prostredie. 63 % ľudí tvrdí, že poctivejšie plánujú to, čo budú variť a jesť, aby nevyhadzovali žiadne jedlo.
Vzhľadom na to, že svet bude do roku 2050 potrebovať o 60 % viac potravín, bude potrebné vyvíjať nové technológie a preskúmať nové zdroje výživy. Nové prelomové inovácie v oblasti potravín môžu zohrať významnú podpornú úlohu pri produkcii výrobkov, ktoré sú nielen chutné, ale ktoré aj efektívne využívajú prírodné zdroje.
Dobrou správou je, že spotrebitelia sú pripravení prijať inovácie, ktoré zlepšujú spôsob, akým žijeme a akým sa stravujeme. Šesť s desiatich ľudí verí, že technológie zohrávajú úlohu v udržateľnejšej budúcnosti. Niektorí spotrebitelia sa zároveň obávajú, že takéto inovácie nemusia byť také prirodzené ako čerstvé, teda nespracované potraviny – preto bude kľúčové nájsť medzi oboma správnu rovnováhu.
Zdroj: Tetra Pak Index 2023, IPSOS, Ilustračné foto: M Rezaie / Unsplash.com