12. mája Šimon Sádovský bol moderátorom internetového konferenčného rozhovoru so mnou a so študentami akademického programu Spoločenstva Ladislava Hanusa. Témou bolo dielo L. Hanusa (*1907, +1994), najmä kniha Pamäti svedka storočia (Lúč, 2006, 717 s.).
Otázky študentov boli najmä k Slovenskému štátu v rokoch 1939-45 a k nástupu totality po roku 1948. Môj vstup a aj diskusia sa týkala najmä profesora Hanusa, kňaza, cirkevného historika, publicistu a prekladateľa. Je unikátom, že L. Hanus napísal po trinásťročnom nespravodlivom väzení 11 rozsiahlych monografií. Beseda sa však venovala iba spomenutej knihe, ktorá hovorí o jeho osobnej skúsenosti z „ťažkého 20. storočia“. Kniha vznikla v rokoch 1978-83, keď Hanusove odpovede nahral na magnetofón kňaz Ján Maga (*1944, +1996) a neskôr ich majstrovsky spracoval prof. Július Paštéka, DrSc. Jej odkaz je tento:
V popise histórie treba byť „odvážne a bezohľadne pravdivý“ – voči iným a aj sebe. Ak svedkovia niečo vynechajú, po pár generáciách sa bude história líšiť od skutočnosti.
Treba sa zaujímať o históriu svojho národa. Ak nás nezaujíma, hrozí, že jej zlé stránky si zopakujeme. Najmä mladí ľudia sa nesmú zaujímať iba o súčasnosť a budúcnosť.
Mladých treba posielať na štúdia do zahraničia. Tak to robil aj biskup Vojtaššák, ktorý vyslal Hanusa na 2 roky do Innsbrucku. Otvorilo mu to oči, priblížilo najmä R. Guardiniho a európskych filozofov a teológov. Aj z toho vidno, ako veľmi poškodilo našu inteligenciu, keď bola 40 rokov odrezaná od sveta bez možnosti cestovania.
Treba si všímať aj obdobia, na ktoré sa často dívame očami a terminológiou totality: vznik ČSR, pomoc Čechov Slovensku, Mníchovská dohoda, Andrej Hlinka, Slovenský štát, Jozef Tiso, Slovenské národné povstanie, vzťah Slovákov a Čechov, Slovákov a Maďarov, klerikalizmus, vzťahy katolíkov s evanjelikmi a s gréckokatolíkmi, zločiny komunizmu – likvidačné útoky proti osobnostiam, násilné združstevňovanie, politické procesy a väznenia, likvidácia reholí a cirkevných ustanovizní, prenasledovanie veriacich.
Treba si pripomínať, že tieto represálie a zločiny nerobili Marťania ale Česi a Slováci, najmä komunisti, ktorí neboli nikdy potrestaní. Často im radili sovietski poradcovia podľa metód ZSSR.
Po konferencii v Jalte Západ a najmä USA nechali východný blok svojmu osudu. Prezident Eisenhower ustupoval vo všetkom Sovietom a nereagoval na ich expanziu.
Na Slovensku máme viacero inštitúcii a akcií, ktoré nesú meno Ladislava Hanusa. Na nich sa však kniha Pamäti svedka storočia málo spomína, pre svoju otvorenosť a kontraverznosť.
L. Hanus bol kňazom Spišskej kapituly. Bol dva roky kaplánom Andreja Hlinku, na Spiši žil do r.oku 1950. Dva roky sa potom skrýval pred ŠTB na Kysuciach, neušiel však do zahraničia. V roku 1952 ho chytili, prežil 26 mesiacov surovej vyšetrovacej väzby, na politickom procese dostal 16 rokov väzenia, z ktorých 13 prežil vo väzeniach Ruzyň, Mírov, Valdice, Leopoldov, aj v uránových baniach v Jachymove, ktorý bol vtedy pod sovietskou správou. Stretol sa tam s mnohými aktívnymi kňazmi a laikmi, medzi ktorými boli napr. J. Ch. Korec, V. Jukl, S. Krčméry a I. Staríček. Len vo Valdiciach bolo v tom čase zatvorených sedem katolíckych biskupov. V Leopoldove väzni pracovali aj vo väzenskej záhrade a ako Hanus humorne píše, „kňazi aj biskupi z nej „kradli“ pod väzenskými šatami paradajky“.
Po temer 13 rokoch ťažkého väzenia Hanusa po amnestiu v roku 1965 prepustili. Zamestnal sa v rôznych zamestnaniach, neskôr pomáhal aj v pastorácii, ale stále vedecky pracoval. Treba obdivovať jeho mimoriadnu vitalitu, že napriek útrapám svojho života udržal v sebe tvorivú iskru a dokázal napísať 11 rozsiahlych monografií, ktoré vydalo vydavateľstvo Lúč po jeho smrti (o R. Guardinim, J. Kútnik Šmalovi, F. Skyčákovi, o kultúre, pluralizme, umení, morálke a sakrálnej architektúre). Som presvedčený, že takú kreatívnu osobnosť slovenská katolícka cirkev v 20. storočí nemala.
Jozef Mikloško
Na fotografiách: Mladí zo Spoločenstva Ladislava Hanusa pri jeho hrobe
Filozofická fakulta UK udelila L. Hanusovi čestný doktorát filozofických vied