Doprajeme si tieto Vianoce to, čo sme nemali, alebo sa uskromníme? Viaceré prieskumné agentúry sa pýtali ľudí na Slovensku, vrátane starších respondentov, ako budú tráviť vianočné sviatky a koľko plánujú minúť na ich prípravu a na darčeky. Tu sú ich zistenia.
Blížiace sa vianočné sviatky sú pre ľudí na Slovensku obdobím, keď sebe a svojej rodine doprajú aj potraviny tej najvyššej kvality. Do nákupných košíkov si totiž vkladajú produkty, ktoré počas bežného roka nekonzumujú. Vyplynulo to z prieskumu 2muse pre reťazec BILLA, ktorý sa zameral na trávenie Vianoc v slovenských domácnostiach. Pre 95 % ľudí je na Vianoce najpodstatnejšie tráviť čas v kruhu svojich blízkych, dôležitosť však Slováci prikladajú tiež oddychu, tej správnej vianočnej atmosfére či tradíciám.
Najobľúbenejšou vianočnou aktivitou Slovákov je sledovanie rozprávok – film Tri oriešky pre Popolušku napríklad zvykne sledovať až 9 z 10 ľudí, pričom najčastejšie si pri ňom pochutnávajú na koláčoch, orieškoch alebo čipsoch. Medzi ďalšie preferované sviatočné aktivity patrí zdobenie vianočného stromčeka, návšteva blízkych či pečenie sviatočných cukroviniek. Najobľúbenejším sviatočným pokrmom je kapustnica. Do prvej trojice top vianočných pochúťok sa okrem nej dostali zemiakový šalát a kapor. Kapry, podobne ako oblátky, ananás, figy či datle zvyčajne ľudia kupujú iba počas vianočného obdobia.
Najčastejšie ľudia vianočné zvyky preberajú od svojich rodičov, prípadne ich kombinujú s tradíciami partnerovej rodiny. Pätina opýtaných oslavuje vianočné sviatky dvakrát. Azda nikoho neprekvapí, že 9 z 10 Slovákov bude tráviť Vianoce doma, niečo okolo 20 % bude u známych či príbuzných. Len pár percent na horách či niekde v teple pri mori. To vyplýva z prieskumu agentúry STEM/MARK pre Home Credit Slovakia.
STEM/MARK ďalej zistila zistil, že najčastejším darčekom Vianoc 2023 bude oblečenie, ktoré si nájde pod stromčekom polovica Slovákov. Potom je to kozmetika (43 %), knihy (40 %), drobné darčekové predmety (29 %) a elektronika (20 %). Devätnásť percent obdarovaných dostane hotovosť a mnohí sa budú tešiť aj zo športového vybavenia či darčekových balíčkov (po 17 %). Nasledujú módne doplnky, poukážky, zážitkové poukážky, šperky, hračky a dovolenky.
Žiaľ, nákupy darčekov toho roku ovplyvní inflácia a zdražovanie. Dvaja z desiatich ľudí nakupujú vianočné darčeky jedine v zľavách a 8 z 10 aspoň časť darčekov. Pozitívnou správou je, že veľkú väčšinu darčekov hodláme nakúpiť na Slovensku, len 12 % v zahraničí, teda prevažne v Rakúsku, Čechách Poľsku, Nemecku a v Maďarsku. Starší respondenti prieskumov a seniori budú nakupovať najmä v bežných kamenných obchodoch, len malá časť z nich cez internet.
Zdroj: STEM/MARK, 2muse, Foto: Unsplash.com