Preslávila sa nielen v Česku a na Slovensku, ale aj vo svete. Jej elegantnú sklenenú fľaštičku vlastní hádam každá slovenská domácnosť. Naše staré mamy a mamy ju využívali ako „všeliek“, ktorý uľavuje od bolesti, zlepšuje zdravie a upokojuje nielen telo, ale aj myseľ. ALPA je už 110 rokov súčasťou národného bohatstva a to najmä vďaka svojim jedinečným vlastnostiam.
Píše sa rok 1913. Česko je súčasťou Rakúsko-uhorskej monarchie, ktorej vládne už desaťročia cisár František Jozef I. Práve v tejto dobe vzniká v Brne značka, ktorá sa zakrátko stáva súčasťou českej histórie, kultúry a tradície.
Živnostník Josef Veselý klope v roku 1913 na dvere úradu Obchodnej a živnostenskej kontroly, aby si zaregistroval značku ALPA. Jej príbeh a úspech je impozantný! Počet predaných fľaštičiek sa veľmi skoro vyšplhal na milióny, spoločnosť začala spolupracovať s významnými architektmi, umelcami aj športovcami. Otvorila unikátnu administratívnu budovu, prevádzkovala vlastnú tlačiareň, pri svojej propagácii využila hviezdu amerických filmov, o jej produkty bol záujem aj vo svete. Používal ju dokonca sám prezident Tomáš Garrique Masaryk.
Hoci ALPA musela čeliť náročným obdobiam vojny, prešla znárodnením a sťahovaním, jej žltá hviezda zo svojho lesku nič nestratila. Dnes sa v modernom výrobnom areály vo Veľkom Meziřičí ročne vyrobí viac než päť miliónov fľaštičiek tradičnej francovky, ale tiež ďalších masážnych prípravkov a produktov detskej, telovej a pleťovej kozmetiky. Už viac, než sto rokov tiež platí, že na ALPU spoliehajú najlepší profesionálni aj rekreační športovci, mamičky aj seniori
Pôvodná receptúra až dodnes
Posledných 110 rokov prinieslo veľa historických zmien a udial sa neuveriteľný technologický pokrok. Práve preto je obdivuhodné, že ALPA si zachovala hodnoty, s ktorými vstúpila začiatkom minulého storočia na trh. Jednou z týchto hodnôt je samotný názov, ktorý je tak trochu záhadný. Pôvod aj význam slova ALPA je neznámy, ani pamätníci totiž nevedia, prečo sa pán Josef Veselý rozhodol práve pre kombináciu týchto štyroch písmen. Existujú len neoverené špekulácie a historky.
Druhou, rovnako dôležitou hodnotou je samotná receptúra – francovka má celých 110 rokov stále rovnaké zloženie. Obsahuje 60%-tný lieh, mentol a rastlinné výťažky. Síce sa dnes už nevyrába v malej dielni, no na prísne stráženej receptúre sa dodnes nič nezmenilo.
Slovo ALPA je už viac než sto rokov synonymom pre francovku, no história samotnej francovky je staršia ešte o ďalších sto rokov. Keď v roku 1805 zostali po Napoleonových vojakoch vo Viedni sudy s francúzskym koňakom, Rakúšania spočiatku nevedeli, čo s nimi robiť. Koňak im totiž nechutil. Využili ho však v kombinácii s extraktom bylín ako masážny elixír, ktorým si potierali boľavé kolená a kĺby. Zrodila sa francovka, ktorá sa potom koncom 19. storočia začala vyrábať priamym rozpúšťaním bylín v alkohole.
Josef Veselý známu receptúru ešte vylepšil nielen o špecifické druhy bylín, ale tiež o chladivý mentol, čím získala svoju nezameniteľnú vôňu. Aj vďaka tomu sa ALPA stala veľmi rýchlo obľúbenou. Keď začala predávať dva milióny fľaštičiek ročne, bolo jasné, že bude nutné rozšíriť skromné výrobné priestory a posilniť spoločnosť aj personálne.
Ikonické logo – zlatá štvorcípa hviezda
K ďalšiemu rastu prispelo spojenie s akademickým maliarom a reklamným grafikom Leom Heilbrunnom, ktorý pracoval aj pre ďalšiu ikonickú značku Baťa. Od Josefa Veselého dostal Heilbrunn jasnú úlohu – vybudovať modernú tvár produktu. Heilbrunn napokon vytvoril ikonické logo – zlatú štvorcípu hviezdu v modrom poli, ktorá symbolizuje slnko, vodu a vzduch, teda elementy potrebné k ľudskému zdraviu a vitalite. Hviezda už z flaštičiek francovky nikdy nezmizla a stala sa ikonickým logom značky.
V dvadsiatych rokoch 20. storočia dobyla svet kreslená postavička kocúra Felixa, ktorý sa stal hviezdou amerického nemého filmu. Vedenie Alpy neváhalo a zakúpilo na postavičku licenčné práva. V ďalšom desaťročí sa čierny kocúr so šibalskými očami stal hlavným hrdinom reklamných komiksových príbehov Alpy.
Výsledkom prosperity bola nová administratívna budova, ktorú spoločnosť s veľkou slávou otvorila v roku 1938. Navrhol ju slávny funkcionalistický architekt a urbanista Bohuslav Fuchs, ktorý je tiež autorom legendárneho kúpaliska Zelená žaba v Trenčianskych Tepliciach. V tej dobe firma svoju produkciu mala aj na Slovensku, v Hlohovci.
Ľudia svoju značku podržali
Potom zasiahla životy ľudí a spoločnosti druhá svetová vojna, v ktorej Leo Heilbrunn prišiel o život, zahynul v Osvienčime. Počas krutých vojnových rokoch umrel aj zakladateľ značky Josef Veselý. Za vojny sa potravinové lístky vzťahovali aj na Alpu, čo dokazuje, akou neoddeliteľnou súčasťou domácností sa stala.
V päťdesiatych rokoch bola prevádzka prenesená do Velkého Meziřičí, kde sa nachádza dodnes. Ani po znárodnení a presťahovaní nezačala obľúbenosť tejto legendárnej značky klesať. Ľudia našli desiatky spôsobov jej využitia, pre ktoré však nebola masážna francovka pôvodne určená. Ľudia ju používali na žalúdočné nevoľnosti, ako dezinfekciu či ochranu pred kliešťami. Dnes nájdete na internete celý rad fungujúcich tipov a trikov gazdiniek, ako rôzne dokážu francovku v domácnosti využiť.
V roku 1994 prešla ALPA privatizáciou do súkromného vlastníctva a spoločnosť zažila ďalší mohutný rast. Dnes sa jej výroba organizuje v rozsiahlom areály na Vysočine, kde sa spája 110 rokov stará tradícia s najnovšími technológiami a výrobnými metódami. O jej masážne produkty sa naďalej opierajú amatérski aj vrcholoví športovci, mamičky hľadajúce pre svoje bábätká tú najvyššiu kvalitu a na neposlednom mieste seniori a seniorky.
Zdroj a foto: ALPA