Občianske združenie Bagar sa v spolupráci s viacerými partnermi dlhodobo venuje tomu, ako sa seniori orientujú vo svete médií a informácií. Tento článok je druhý, zameraný na psychologickú stránku tejto problematiky.
V seniorskom veku dochádza nielen k fyzickým zmenám, ale aj k psychickým, najmä v oblasti vnímania a spracovania informácií.
V dnešnej dobe sme vystavení obrovskému množstvu informácií. Psychologické aspekty vnímania informácií hrajú kľúčovú úlohu v tom, ako si vytvárame pohľad na svet a ako sa rozhodujeme. Mozog si niektoré informácie vyberá a iné ignoruje. Tento proces selekcie je ovplyvnený našimi skúsenosťami, hodnotami, aj zážitkami.
Odkedy podnietil Sir Tim Berners-Lee vznik internetu, veľa sa zmenilo v živote nás všetkých, seniorov nevynímajúc. Internet zmenil spôsob ľudskej komunikácie. Zatiaľ čo súčasné deti a mládež vyrastali už v ére internetu, seniori prežili väčšinu svojho života bez neho. Je preto zaujímavé, že seniori 65+ sú veľmi rýchlo rastúcou cieľovou skupinou na internete a používa ho až 60% z nich. Najčastejšie seniori využívajú internet na komunikovanie so svojimi blízkymi, vzdelávanie, nakupovanie, získavanie informácií z rôznych oblastí, najmä o zdraví, cestovaní a hobby.
Vnímanie na internete má svoje špecifiká, ktoré vyplývajú z psychických procesov. Jednak sú to kognitívne (poznávacie) psychické procesy, medzi ktoré zaraďujeme vnímanie, učenie, pamäť, pozornosť, myslenie, predstavivosť a fantáziu. Vnímanie sa uskutočňuje na dvoch úrovniach – vedomej a nevedomej. Tieto úrovne, ale najmä podprahové vnímanie sa využívajú najmä v reklame , v marketingu, politickej reklame a pod. Cieľom podprahovej marketingovej komunikácie je často manipulácia, ktorá je kombináciou pravdy, poloprávd a klamstva.
Emócie a postoje
Významne vplývajú na psychiku aj emocionálne procesy ako radosť, smútok, zlosť a hnev. Emócie významne ovplyvňujú asociácie, či už kladným, alebo záporným smerom, čo vedie k identifikovaniu a stotožňovaniu sa s pozitívnymi alebo negatívnymi osobami, informáciami a podobne. Mnohí seniori sú dôverčiví a keď im je napr. niekto sympatický, tak sa s ním stotožnia a ľahšie sa dajú jeho názormi ovplyvniť.
V dôsledku práve týchto emocionálnych procesov sú seniori veľmi náchylní podliehať rôznym hoaxom a šíreniu konšpiračných teórií. A mnohí seniori si tieto informácie nenechávajú pre seba, ale ich ďalej šíria napríklad formou reťazových mailov. Ich šíriteľmi sú často seniori sklamaní súčasným vývojom, svojim životom a pod.
Veľký význam v psychike a vnímaní majú tiež postoje. Tie sa vytvárajú od detstva, formujú sa na základe poznania, emócií , sociálneho prostredia a významne sa prejavujú v správaní. Keď sú veľmi vyhranené, či už pozitívnym alebo negatívnym smerom, ťažko sa menia. Na ich zmenu je neúčinné pôsobiť na poznávaciu zložku postoja, napr. argumentáciou, pretože významnejšia je emocionálna zložka – pocity.
Fenomén internet
Internet do vnímania priniesol aj fenomén virtuálneho sveta, takže okrem reálneho sveta , existuje aj ten na sociálnych sieťach. Na rozdiel od reálneho sveta, v tom na internete sú ľudia, ktorí sú krásni, bez vrások , upravení filtrami, šťastne sa usmievajú, žijú úžasný a bezstarostný život, píšu o sebe vymyslené, prikrášlené príbehy… Porovnávanie seba samého s „maskami“, ktoré si nasadzujú iní, mnohým dáva pocit nedostatočnosti, neúspešnosti, vylúčenosti z tohto elitného sveta.
Záujem seniorov o virtuálny svet neustále narastá a s tým narastajú obavy či a ako vnímanie internetového sveta ohrozuje ich psychiku. Je na rozhodnutí každého , nakoľko a v čom sa dá ovplyvniť virtuálnou realitou. Vnímanie skutočného sveta – zážitkov, pocitov a emócií a podobne – má nenahraditeľný prínos pre psychické zdravie.
V minulosti boli zdrojom informácií – noviny, časopisy, knihy, neskôr rozhlas a televízia. V súčasnosti ich v značnej miere nahrádza internet. Aj keď sa so svetom internetu najskôr zžili mladšie generácie, dnes internet používajú veľmi často aj seniori.
Seniori podľa rôznych prieskumov využívajú internet najčastejšie na komunikáciu so svojou rodinou a priateľmi, na vyhľadávanie informácií z oblasti cestovania a turistiky, z kultúry, koníčkov, vzdelávania a využívajú ho aj na internetbanking a podobne.
Na nakupovanie cez internet minie 53 % seniorov ročne do 800 eur a nad 800 eur 15 % z nich. Medzi dôvody, prečo nakupujú na internete, uvádzajú, že je to lacnejšie a úsporu času.
Seniori vyhľadávajú na internete aj informácie o zdraví, výživových doplnkoch, prípravkoch na chudnutie a pod. Veľmi časté je aj vyhľadávanie informácií o histórii, online kurzy, o ručných prácach a koníčkoch. Internet našiel uplatnenie aj pri zoznamovaní. Vo svete online zoznamovanie využíva cca 366 miliónov ľudí a medzi nimi sú aj seniori na Slovensku.
Aj keď mnohí seniori sa obávali využívania internetbankingu , spoplatnenie bankových služieb v porovnaní s internetbankingom, ich postupne motivovalo k ich využívaniu. Bohužiaľ to prinieslo aj množstvo podvodov , ktorých obeťami sa stali najmä seniori. Keďže seniori sú dôverčivejší a často nekriticky vnímajú a veria informáciám na internete, neuvedomujú si riziká, mnohí netušia čo je napr. fishing a podobne.
Kvôli svojej dôverčivosti seniori častejšie veria rôznym druhom dezinformácií, klamlivej reklame a hoaxom . Platí, že by sme mali spozornieť ak sa nejaké informácie prezentujú bombastickými titulkami, ponúkajú sa produkty alebo služby za mimoriadne výhodné ceny a pod. Pozor je potrebné si dávať najmä na uvádzanie osobných údajov, mať „silné“ prístupové heslá a nie napr. 12345 alebo dátum narodenia a podobne.
Internet je fenomén, ktorý nám môže veľa dať, ale aj zobrať. Prostredníctvom internetu sa môžeme vzdelávať, vnímať krásy krajín, do ktorých sa možno už nedostaneme, obdivovať kultúrne pamiatky a pod. Každý z nás, či je mladý alebo senior, sa sám musí rozhodnúť čo si z možností , ktoré nám poskytuje internet vyberie.
Lívia Matulová Osvaldová,
psychologička,
riaditeľka Klubu Luna Senior Friendly.