Rady a tipy, čo robiť, keď máte päťdesiat či šesťdesiat zaplavujú internet a časopisy. Ich tvorcovia vychádzajú z toho, že populácia starne a teda cieli na početnú skupinu zákazníkov. Problém je v tom, že oni často o podobné rady nestoja.
Po päťdesiatke by žena nemala… A potom spravidla nasleduje zoznam druhov oblečenia či účesov, ktoré by žena nemala od určitého veku nosiť, súbežne s radami, čo by naopak nosiť, robiť a jesť mala. Akoby päťdesiatka či šesťdesiatka boli predel, od ktorého človek musí prehodnotiť svoje zvyky, záľuby, stať sa niekým iným.
Agentúra Ipsos vykonávala v rôznych krajinách prieskum, v ktorom sa okrem iného snažila zistiť, či ľudia majú radi, keď sú pri nakupovaní konfrontovaní s vekom.
Napríklad vo Francúzsku sa ukázalo, že viac ako osemdesiat percent ľudí starších ako päťdesiatpäť rokov sa domnieva, že by sa jednotlivé značky mali viac zameriavať na potreby a záujmy zákazníkov, než na ich vek a preferujú značky, ktoré sú takzvane age neutral. To znamená vekovo neutrálne, také, ktoré neškatuľkujú, čo sa pre koho hodí len preto, že prekročil určitú vekovú hranicu.
Niektoré e-shopy s oblečením bežne zamestnávajú ako modelky, na ktorých tovar fotia, dámy vyššieho veku, ale tie predvádzajú úplne rovnaké modely ako ženy o dvadsať, tridsať rokov mladšie. Niekto sa pozerá na šesťdesiatníčku s dlhými šedivými vlasmi v džínsoch a tričku a hovorí – to sa pre ňu nehodí, to je pre mladšie. Niekto naopak povie – to je super, je vidieť, že človek môže v každom veku nosiť to, v čom sa cíti dobre.
Psychológovia, sociológovia a štatistici často dostávajú od novinárov otázky typu: aký je typický súčasný senior. Odborníci upozorňujú, že seniori sú najviac rozmanitá skupina. Niekto je v sedemdesiatich rokoch chorý a z mnohých rôznych dôvodov je na tom finančne mizerne, niekto iný si naopak užíva, že ho netrápia žiadne neduhy a je na tom ekonomicky slušne.
Je preto paradoxné, keď seniorky a seniorov obchodníci a tvorcovia reklám a článkov považujú za homogénnu skupinu a udeľujú im rady, čo by mali a nemali robiť, jesť, piť, nosiť oblečené a podobne. Veľakrát ľudia sami prispievajú k tomu, že ich niekto posudzuje len podľa veku. Sami hovoria, že sa niečo už nehodí, že si niečo už nemôžu dovoliť. Pokiaľ to tak cíti, je to v poriadku. Pokiaľ si to myslia len preto, že si to niekde prečítali, je to skôr smutné.
Uvádzanie vhodnosti toho či onoho pre rôzne vekové kategórie je od predajcov a tvorcov reklám dobre mienená snaha zaujať početnú skupinu zákazníkov a vytvoriť ilúziu, že seniori nie sú neviditeľná skupina, že je o nich záujem. Niekedy je to však kontraproduktívne. Pretože ak si žena chce kúpiť biele široké nohavice a používať krém určený pre tridsaťročných, môže to predsa robiť bez ohľadu na to, koľko má rokov. Začína to vyzerať, že vo svete reklamy a biznisu bodujú firmy, ktoré si to už uvedomili a vsádzajú na oblečenie a tovar, ktorý je takzvane age neutral, vekovo neutrálny. Ktoré si môže kúpiť človek tridsaťročný rovnako ako sedemdesiatročný.
Zdroj: i60.cz